Resa till Estland med Rotary Gamla Stan

Jaan Seim

RESA TILL ESTLAND MED ROTARY GAMLA STAN

27-30 april 2023

Torsdagen den 27 april 2023 på eftermiddagen var det äntligen dags för vår länge emotsedda klubbresa till Estland. Vi samlades i Värtahamnen och gick ombord på Tallink-Silja Line-fartyget Baltic Queen för avgång till Tallinn på kvällen.

Vår grupp bestod av 20 personer, de flesta medlemmar i Rotary Gamla stan med respektive och ytterligare några medföljande från andra klubbar. Ciceron var Hans Lepp, rutinerad Baltikumexpert som verkligen kan konsten att berätta och fånga ett auditorium.

Inledningsvis fick vi höra två föredrag i fartygets konferensanläggning. Först talade Rysslandsexperten Stig Fredriksson om det aktuella dystra läget med kriget i Ryssland och Ukraina även sett ur ett baltiskt perspektiv. Sedan gav Hans Lepp oss en exposé med bilder över estnisk historia och platser som vi skulle komma att bese under de närmaste dagarna. Föredragen var mycket givande och utgjorde en utmärkt introduktion till vår resa!

Vi åt en god middag i fartygets grillrestaurang. Alla middagar under resan var för övrigt förbokade och smakade utsökt.

Efter en lugn natt på Östersjön anlände vi till Tallinn nästa förmiddag. Därifrån blev det en kort bussfärd till hotellet mitt i stan. Rummen var redan tillgängliga och efter att ha installerat oss var det dags för promenad och exkursion i Gamla stan. Tallinn kan uppvisa en imponerande gammal stadsdel med många kyrkor och intressanta byggnader. Här finns bl a gott om spår av medeltiden, t ex ringmuren med sina många bevarade torn.

På Domberget gick vi in i Domkyrkan där olika prominenta personer från medeltiden och senare epoker är begravda och där väggarna pryds av vapensköldar från olika adelssläkten. T ex vilar Pontus de la Gardie här. Vi gick också in i den ortodoxa Alexander Nevskij-katedralen och Nikolaj-kyrkan där vi fick se Bernt Notkes mästerverk Dödsdansen. I kyrkan hade man installerat en hiss och vi kunde åka upp i tornet varifrån en magnifik utsikt över Tallinn öppnade sig. Däremellan hann vi med lunch på ett mysigt fik där de flesta åt av den mustiga seljanka-soppan.

På kvällen åkte vi med spårvagn till Telliskivi, en ungdomlig stadsdel med gallerier, barer och restauranger i gamla fabriker. Här intog vi vår middag högst upp i Fotografiska.

Nästa dag, lördag, gav vi oss iväg på en heldagsutflykt med buss till Estlands andra stad Tartu. Avståndet mellan Tallinn och Tartu i sydostlig riktning är ca 18 mil. Under bussresan berättade Hans om estnisk historia. Vi fick bl a höra mycket om balttyskarnas liv i Baltikum. Deras historia i landet sträcker sig från 1200-talet ända fram till andra världskriget på 1900-talet. Spår av balttyskarna finns bl a kvar i form av stora herrgårdar, en del förfallna men många har också restaurerats och hittat nya ägare.

I Tartu besökte vi det nya estniska nationalmuseet som framför allt är ett etnografiskt museum att jämföra med Nordiska museet i Stockholm. Förutom samlingarna är själva den nyligen uppförda byggnaden intressant och imponerade på oss.

I centrala Tartu ligger rådhusplatsen och universitetets huvudbyggnad. Tartu universitet grundades 1632 under den svenska perioden. Vi fick se den vackra aulan och utanför byggnaden en staty av Gustav II Adolf. Att Tartu verkligen är en studentstad fick man en tydlig känsla av när man såg de talrika studentgrupperna där de flesta gick omkring med studentmössor i olika färger för att visa sin nationstillhörighet.

Vi kom tillbaka till Tallinn till middagen som avåts på hotellet.

Sista dagens program började med ett besök på ockupationsmuseet i Tallinn. Estland hade ända sedan 1200-talet styrts av främmande makter. Inte förrän 1918 uppnådde landet självständighet som dock avbröts 1940 av den sovjetiska ockupationen. 1991 lyckades esterna återvinna sin frihet och Estland är sedan dess en självständig demokratisk republik.

För att påminna och upplysa om tiderna av ofrihet och terror inte minst under den sovjetiska ockupationen har man inrättat ett ockupationsmuseum. Ett besök på museet innebär en riktig och viktig tankeställare och hjälper oss att uppskatta friheten och demokratin i vårt eget land, Sverige.

Bussen tog oss också till det gripande monumentet över alla tusentals offer för den kommunistiska terrorn i Estland. Därifrån var det sedan bara ett stenkast till den sista sevärdheten på vår resa, nämligen konstmuseet KUMU. Här har man samlat estnisk konst från olika epoker i en ny magnifik byggnad som redan i sig utgör ett fantastiskt konstverk.

Tallinn är en jämförelsevis liten storstad och avstånden är inte gigantiska. Från konstmuseet tog bussresan till flygplatsen bara en kvart så när vi hade checkat in för hemfärd hade vi tid att sitta på något kafé, dricka en kaffe eller ta en öl och prata om våra intryck från resan. Vi verkade kunna enas kring att Rotary Gamla stans Estlandsresa hade varit mycket lyckad. Vi hade fått se mycket och lära oss om ett land som ligger så nära men som många ändå vet så lite om. Estland är ett land där historien ständigt är närvarande men som också har utvecklats till ett modernt, bekvämt och spännande nutidsland. För den som ännu inte besökt Estland är det bara att konstatera att man har något att ta sig för med och se fram emot.

Flygresan till Stockholm tog ca en timme och p g a tidsskillnaden (en timme) landade vi samma tid som vi steg upp i luften.

Jaan Seim, president Rotary Gamla stan

Estland