Stockholm Gamla Stan

Grundades torsdag 20 augusti 1987
Klubb 24914 - Distrikt 2350 - Charternummer

Minnen från Stockholm Gamla Stan RK och dess födelse.

Sommaren 1987 samlades ett tjugotal personer för att undersöka möjligheten att bilda en egen och ny klubb i Gamla Stan. Stockholm RK var i början motståndare då vi, som STOCKHOLM Gamla Stan RK, kunde uppfattas som äldst och finast i Stockholm.

Initiativtagare var Göran Tollin och Jan Andersson, som vid denna tid var ny krögare på restaurang Källaren Diana med adress Brunnsgränd i Stockholm Gamla Stan.

Mötesplatsen, den separata festlokalen Diana Privé - var en naturlig lokal för oss som jobbade i Gamla Stan Alla vi tjugotalet personer hade anknytning till Gamla Stan det var särskilt viktigt just då.

Diana hade varit en känd krog med matprofiler som Nils Emil Ahlin och Åke Söderkvist som chefer och med en speciell atmosfär, som de själva och gästerna skapade. Scandic köpte Diana och Jan Andersson tog över.

De flesta av oss som samlades hade föga eller ingen kunskap om Rotary, utom Göran och Jan. Vi ägnade sommarens möten åt planering och information med inspiration från Jan och Göran.

Vi enades ganska snart om att både intresse och möjligheter var unika. Det jag minns från dessa möten var en särskild gladlynt och bra anda som jag tycker klubben har behållit genom åren.

Med undantag av några år på Odd Fellowhuset vid Kungsträdgården har vi haft förmånen att efter starten på Källaren Diana. flytta till Den Gyldene Freden, där vi nu fortfarande är kvar alldeles nära Diana.

Göran Tollin valdes till vår första president, vilket han var mycket stolt över.

Inkommande president blev Jan Andersson. Jan Larsén blev skattmästare och jag programchefmed uppgift att sammanställa och fixa föredragshållare för varje vecka.

Det var en rolig uppgift som gav många roliga kontakter.

Att vi valde måndagar till mötesdagar berodde på att Björn Axlund som var konsthandlare och hade lokaler på Stortorget endast kunde den dagen. Så blev det till än i dag.

Till en början var vi noga med veckobrev. De samlades och lades i ett fack stor mapp med fack varje medlem. Närvaron var på den tiden 60 % som vi i stort sett höll.

Vår klubb var tidiga att med att välja in kvinnliga medlemmar. Inger Ridderstrand- Linderoth och Britta Wallgren valdes in redan år 1990. USAs högsta domstol konstaterade år 1987 att det stred mot konstitutionen, att Rotary inte tillät kvinnliga medlemmar. Vår klubb hade under lång tid högst andel kvinnor i distriktet.

När Gert Lindberg tidigare krögare på krogen Blå Gåsen på Karlavägen kom till Den Gyldene Freden,  så ordnade Gert att vi kunde flytta dit. Där är vi nu lyckligen kvar.

Från januari 2020 kommer vår fina klubb ändra från lunchmöten till kvällsmöten. Nu flyttar vi från det vackra rummet där Svenska Akademin intar sin berömda ärtsoppa till de anrika källarvalven.

Med vänliga hälsning
HÅKAN MAGNUS WAHLBOM